2025年9月26日金曜日

Kuki people from B.C 700-1919 A.D – thangbawitouthang

Kuki people from B.C 700-1919 A.D – thangbawitouthang

Kuki people from B.C 700-1919 A.D

Published on December 16, 2010

By Letkhosei Haokip
Origin: Kuki people are Tibeto-Burman Mongoloid-Jewish ethniccommunity,separated by the three international boundaries of India, Myanmar and Bangladesh. It is believed that the Kukis emerged out from a cave called "Khul"[1] somewhere in central China. The so stated cave is believed to be the present 'Great Wall of China' built by Qin Shi Huangdi during the 17th century.
About 20-25 years back (1987) my elderly paternal grand uncle told me that "His father who had taken from father and great grand-fathers down the generations' that, "Those ancestors emerging from the cave include Chongthu/Songthu ,Vangalpa ,Khupngam and some  clansmen, leaving behind Songja, Noimangpa and others of the group". [2]


According to William Shaw in his book, "The Thadou Kukis", (1929), (op cit),when Chongja's party, following on, found the stone blocking their passage out and after making many attempts gave up and returned to Noimangpa reporting the result'. Pi Nemneh, wife of Songja, cursed Chongthu and party for leaving them at doom in the 'Khul'. It is also told that Songja, Noimangpa and other clansmen of the Manmasi (Manashe[3]) people who were left behind are assimilated with the Chinese and Japanese people.


The names of villages of the time were Noimang, Kholaichal, Khopalva, Khothip, Khomang, Khokanglai and Khokisupi.[4] The period Chongthu and his clansmen come out from 'Khul' is believed to be between 180-230 A.D. This can be rectified by the settlement of Lenthang (100-182 A.D) and  Lunkim in their so called upper earth, by the time Chongthu and party reached the site, after coming out from 'Khul'. It is pertinent to state that, the period between 180-230 A.D has been neither recorded nor the period of Chongthu's emergence from the bowel of the earth or 'Khul' has been indicated.


Kuki-Jewish Origin: One acceptable theory propounded by Dr Milui Lenthang Khuplam, in his book, 'Manmasi Chate Thulhun Kidang Masa: The Wonderful Genealogical Tales of Manmasi'(2005), stated the Kukis to be one of the ten lost tribes of the Jews.[1] In this connection in 1999, Hillel Halkin, a well-known author and journalist, and for many years the Israel correspondent for the 'New York Times' presented Dr. Khuplam a scroll of confirmation that states the Kuki people as descendants of Manmasi (Manasseh), one of the twelve tribes of Israel.[3]

https://thangbawitouthang.wordpress.com/2010/12/16/kuki-people-from-b-c-700-1919-a-d/

紀元前700-1919 A.Dのクキ族

2010年12月16日公開

レトホセイ・ハオキプ著
起源:クキ族はチベット・ビルマン・モンゴル系ユダヤ人の民族コミュニティであり、インド、ミャンマー、バングラデシュの3つの国際国境で区別されています。クキは、中国中部のどこかにある「クル」[1]と呼ばれる洞窟から現れたと考えられています。この洞窟は、17世紀に秦の始皇帝によって建てられた現在の「万里の長城」であると考えられています。
約20〜25年前(1987年)、私の年配の父方の祖父は、「父と曾祖父から何世代にもわたって連れ去られた父親の父」が私に言った。「洞窟から出てきた祖先には、チョントゥ/ソントゥ、ヴァンガルパ、クムナム、および一部の氏族が含まれ、ソンジャ、ノイマンパ、その他のグループを残しました。」[2]


ウィリアム・ショーの著書「The Thadou Kukis」(1929年)(op cit)によると、Chongjaの党が続いて、石が通路を塞いでいることに気づき、何度も試みた後、あきらめてNoimangpaに戻って結果を報告しました。Songjaの妻であるPi Nemnehは、Chongthuとパーティーを「Khul」で運命に置き去りにしたと罵った。また、残されたマンマシ(マナシェ[3])の人々のソンジャ、ノイマンパ、その他の氏族は、中国人や日本人と同化していると言われています。


当時の村の名前は、ノイマン、ホライチャル、ホポバル、ホティップ、ホマン、ホカンクライ、ホキスピでした。4] Chongthuと彼の一族が「Khul」から出てきた時代は、紀5年180-230年の間であると考えられています。これは、Chongthuと党が「Khul」から出た後、その場所に到着したまでに、いわゆる上層地球にLenthang(100-182 A.D)とLunkimの入植によって修正することができます。紀元180-230年の間の期間は記録されておらず、Chongthuが地球の内臓または「Khul」から出現した期間も示されていないと述べることは適切です。


クキ・ユダヤ人の起源:ミルイ・レンタン・クプラム博士が提唱した1つの受け入れ可能な理論は、彼の著書「マンマシ・チャテ・スルフン・キダン・マサ:マンマシの素晴らしい系図の物語」(2005年)で、クキスはユダヤ人の失われた10部族の1つであると述べています。1] これに関連して、1999年、有名な作家兼ジャーナリストであり、長年「ニューヨークタイムズ」のイスラエル特派員であったヒレル・ハルキンは、博士を発表しました。クプラムは、クキ族をイスラエルの12部族の1つであるマンマシ(マナセ)の子孫として述べている確認の巻物です。[3]

2001年、スウェーデンのラース・ゴラン・スヴェンソンと彼の助手である「シスター・エンジェル」は、クプラム博士と会った。彼らは3度目のマニプールに来て、失われたイスラエルの部族を探し出し、彼らを「約束の地」に連れ戻しました。[3] 2006-07年に、200のクキ家族がイスラエルに連れて行かれた。[5]
移住の過程:歴史によると、紀元前722年にクキ・マンマシ(マナシェ)の人々は、他のイスラエルの部族とともにアッシリアに追放されました。バビロンは紀元前607年にアッシリアを征服した。シリアは後に紀元前457年にペルシャに征服されました。ギリシャのアレキサンダー大王は紀元前331年にペルシャを征服した。[6] クキ・マンマシ族がペルシャからアフガニスタンなどに追放されたのは、この時期でした。この期間全体を通して、彼らの「Savun Lekhajol」または「Torah Scroll」は、「Thempu」[司祭]と「Lamkai Pipu」[長老]の所有の下にありました。
アフガニスタンから彼らの移住はチベットと中国の国境に到達するまで東へ進み続けた。部族の何人かはベンガル湾に残った。そこから冒険的なグループは魏河のコースに沿って歩き続け、中国に到着しました。クキ・マンマシスは紀元前231年頃にそこに定住しました。[6]
紀元前300年から紀5年までのクキ族の歴史年表は、以下のように簡単に実証されています。詳細かつ時系列に記録された文書はありません。異なる時代の異なる作家による異なる本から見つかった情報はほとんどないが、クキ・マンマシの人々は紀元前300〜200年の間に雲南省に住んでいたと述べています。当時の雲南省は中国の領土ではなかった。知られているマンマシ族長の中には、ナマン(ナミン)、ヌル/ヌール、ランドー/トランロークがいる。[7]
1.B.C 300-200年期:現在の先住民名を持つ著名なマンマシ・クキ村のいくつかは、インジャン、ルングレン、ルンテン/ルングティアン、モンガ・ルン/マウンガルン、パイジャン、セルクル/セイプイ、テンジャン、テンチュンなどです。当時の首長と酋長の名前は、ゾスア/ジョシュア(ゾサンガ)、トクプ、カンパです。8]
2.カンパ(紀元前220-200):カンパは彼らの最も強力で影響力のある酋長でした。紀元前270年から250年にかけて、周、美紹、毛、漢の様々な王朝の間で敵意が目撃されました。マンマシ・クキ族は不安を感じ、ユナン省から中国中部に定住地を移した。中国人はマンマシ・クキ族を「カン」と呼んだ。[9]
3.ベングラム(チュラ)時代(紀元前201-131年):この時期、この人々について強調することはあまりありません。言及する価値のある重要な出来事は、ベングラムと呼ばれる彼らの酋長に関するものです。ベングラムは人々に催眠術をかける魔法の力を持っていました。彼はミシュミの女の子に恋をしていた。少女の両親は、娘と結婚するという彼の提案に同意しなかった。彼の2人の同志「Douvan-ngul」と「Douvanthang」は、彼女と結婚するために彼を協力しました。今日でも、この支配者に関する物語や寓話は、子供たちに語り、tldされています。この時期にモンスとマンマシ・クキスの間にライバル関係があった。[7]
4.Songkho-on(Chawngkhum)時代(紀元前140-101年):この時代は、Takthing地域とIrrawady川流域に定住した時期です。最も強力な酋長はソンコオンでした。[10] この期間、一部の氏族はアラカン地域に旅行し、一部はチンヒルズに旅行します。
5.モプン時代(紀元前100-50年):ダンサの死後、モプンは最も強力な酋長となった。シャン族はモルピの新しい入植地でさえ、彼らに対して戦争を続けました。だから彼らはさらに遠くまで旅を続けた。最南端を旅し、チンドウィン渓谷に新しい入植地を設立しました。彼らはこの新しい場所を「ボルホ」[11](沼地の村を意味する)と呼んだ。

6.ダンサ時代(紀元前70年):ソンコオンの死後、ダンサは最強の首長として浮上した。「ソンサン」は彼らの最大の村であり、当時の中心でした。シャンはソンサンを攻撃して捕らえた。マンマシ・クキスは新しい場所を見つけるために南に向かった。彼らは「モルピ」[12](つまり、巨大な丘)と呼ばれる場所に定住しました。

7.タムロップ(紀元前60-10 A.D):タムロップは紀元前60-10年の間にブオルコで彼らの酋長でした。この時代、シジャン家は鍛冶屋で有名でした。[13] タムロップの時代には、ある酋長が非常に裕福だと言われ、金色の皿で食事をすると言われていました。[7]

紀元19年1月19日からのクキ族の歴史年表(クキ王と王国の出現):
酋長の時代は終わり、小さな王国の出現は西暦以降に根ざし始めました。利用可能な記録された王国とクキ・マンマシ族の王のいくつかは、簡単に年表として記されています。
1.マンタンソン(A.D 1-20):マンタンはモルチャム出身でした。彼は当時最も著名なクキマンマシ王でした。モルチャムとその周辺の他の著名な酋長は、ガルピ、モルピ、モルチャム、マングサパイ、シキブン、シピブン、チュンジョルブン、シャロン、サンテイ、ジャントゥンルイ、シジョル、ブンジョル、ラプパイ、クンブルブン、ハンセブン、ファバントラ、モイランコム、カンビカルなどです(R.KダスによるThe Marings)。

2.Chongphut(B.C 19-70):次に権力を握った王はChongphutでした。この酋長についてはあまり知られていない。チンドウィン渓谷とその伝染地域で構成されるチョンプートの領土。彼の首都は、チンドウィン渓谷の「ボルホ」[7]にあった。
3.Thimzin(Total Darkness)、(25-40 A.D):「Thimzing」の時代は、A.D.の間であると考えられています。25-40.この異常な完全な暗闇は、7日間と7夜連続で人類に襲いかかります。乾いた薪やその他の日用品が不足していました。珍しい出来事について言われた興味深いことは、死者の幽霊(霊)が人間を訪ねるということでした。また、居眠りする人は誰でも死ぬとも言われました。目を大きく開けておく(居眠りしないように)ために、彼らは目の間に竹の破片を挿入して目を大きく開けておくようにしていました。2]
氏族は酋長の家に集まり、一緒に歌いました。歌手と「Khongsai/Khongbeng」(ドラマー)のパーティーは、非常にメロディアスだと言われました。それらのドラマーグループが「Khongsai」(ドラマーまたはドラムビーターを意味する)として知られるようになったのは、その時代からです。彼らが歌った歌は、「Kachung'ah thimpi ajinge, Jaitha nem in lhavai inge; Aku meiloijing abang e, Chungleng arvan a bom e, Daidona tha daikom e, Jangsel bang kahung soh e, Sel-hon kilip silsel e, leilong hon jai kasa e」とあります。[2]

その無料翻訳は、「暗闇が私に降りかかる。うんざりするほど、私は落胆している。暗闇は雲の山のように見え、暗い雲の山に覆われ、寛容の精神は減少し、私が叫んだヤクのように、震えるヤクの束、私たちはグループコーラスを歌った」。異常な暗闇で死んだ人もいます。この時までに、Chongphutの妻は彼に息子を退屈させ、彼はSinsonと名付けました。7]
4.シンソン/シンソン(60-110 A.D):シンソンはチョンプートの長男でした。彼は人々とともにボルコからサヒジャンに移った。952軒の家がある11の村がありました。彼の息子はルンキム、レンタン、タンゴ、チャンサンです。[7]
5.レンタン(100-182 A.D):次男シンソンの死後、レンタンは王権の責任を負った。レンタンは若いが、約20の大きな村の王だった。他のすべての兄弟も新しい村を設立し、酋長になりました。レンタンの2人の息子はソンテとテリエンです。テリエンの王権は息子のタンネによって引き継がれました。[7]
6.タンネ(紀行230年):タンネオは、この時代の最も著名な王でした。彼の首都はシジャンにあった。彼はシジャンを何人かの臣民を伴ってアラカンに残し、より適切な定住地域を見つける。14] 村人の何人かは村に残った。
7.ヴムジャン(西暦254年):ヴムジャンはタンネウ(西暦230年)の息子で、レンタンの次男テレン(西暦100-182年)の孫である。この間、半分人間、半分ライオンの形をした並外れた普通の人間が人間を恐怖に陥れたと言われています。Vumjangには息子がいて、彼はSholunと名付けた。[7]
8.翔倫(317 AD):翔倫は権力を握ったもう一人の首長でした。彼はVumjang(西暦254年)の息子でした。少倫の王権は約13の大きな村をカバーした。[7]彼は父親のように優れた魔術師でした。
9.タングヴム(西暦370-421年):タングヴムはショールン(西暦317年)の曾孫です。彼の帝国は27の村をカバーした。首都はシジャンブールにあった。[16]
コンサイ・クキ王朝(紀元前19-317年)を示す表グラフ:
10.クキ王国のタグオンとアガルタラ(紀行第80紀と200年):
(i) クプリング(80 A.D)タグオン・クキ王国(チッタゴン)-:80年、クプリングはタグオン王国の王でした。彼は27の大きな村を支配した。この時期、チッタゴンには別の12[7]の王国がありました。当時、この民族のクキ族は、他の王国からポンまたはポイと呼ばれていました。
(ii)Neitholla/Neithawthla(200 AD)Agaltala Kuki Kingdom(Tripura):その間、Agaltala(Agartala)にNeithollaの王権が出現しました。この王は非常に裕福で、多数のミトゥンやその他の家財を所有していたと言われています。彼の王国は7000平方マイルの面積に広がっています。[7]
11.ハンサイクキ王国(西暦401-480年):ハンサイは熟練した魔術師であり、当時の最も有名なクキ王でした。彼の首都はチンボクにあった。彼は当時の有名な金持ちの王でした。彼の王国は、現在の中国の北部の一部まで、チンドウィン渓谷の広大な地域をカバーしていました。[7]
12.ガルンガム王権(西暦470-573年):ガルンガムは、ハンサイ(401-480)の同時代のライバル酋長であった。ガルガムは魅惑的な魔法のマントラでハングサイの娘と結婚した。彼は後に同じマントラで義父であるハングサイを暗殺した。ガルンガムはハンザイの王権を占領した。彼はさらに彼の王国をアッパー・チンドウィンの「サイハフォ」まで拡張した。[7]
13.ジャムディル/ラムディル(紀元1000年):ジャムディルは紀元1000年のクキ王でした。彼はとても丈夫で強いと言われています。彼の王国は700軒の家で構成されていた。[7] これを除いて、この王についてはあまり利用できません。
14.崇湖王朝:
(i) レルス/チョントゥ – レンドウ時代 (西暦 920-970 年): レルセ (レルシ) と兄弟は孤児で、ルセイ族の酋長であるランカラという酋長の家に滞在していました。レルスは少年時代から従順で、誠実で、礼儀正しく、忠実な人でした。彼は、病弱な愛人、ローンカラの妻チェルチャウンギに無私無欲に仕えていました。成熟の時、幸運は彼がチンボクの酋長になったことを有利にした。[7] レルスは有名な酋長になった。

彼の成功を祝うために、20人のミトゥーンが彼の臣民を養うために虐殺されました。大量の食料余剰が腐った(Athu、A-ui)ため、彼は「腐った/腐った有名人」を意味するChongthuという新しい名前を得ました。Chongthuの領土は40,000平方マイルの面積をカバーしています。[7]「Lelse」の文字通りの意味は歪んだバスケットです。孤児であるこの名前(レルス)は、彼の不幸を示すために与えられた。これは昔のクキマンマシスの習慣でした。
(ii)Chon-mang(紀元1134-1205):Chongthuは息子のChonmang王子に引き継がれた。チョンマン王の領土は、現在のチッタゴン丘陵地帯、ミゾラム、トリプラ、カチャール丘陵をカバーしていました。彼の3つの副首都は、カンパット(ビルマ)、チャンパイ(ミゾラム)、ヴァンライパイ(トリプラ-チッタゴン)です。彼の父の政権の主要首都チンボクは変わらなかった。[9]
(iii)パマン(A.1278-1340 A):チャンマン王の息子であるパマン王子は、父親の後を継いで1278年に王位に就いた。彼はあらゆる点で彼の王国の統治システムを改善した。当時のすべてのクキ公国と王国は、彼に毎年義務的な税金を提供しました。彼は当時の最も偉大なクキ王だと言われていた。パマンの王国を称賛する歌は、「パマンのショッピング複合施設があちこちに駆けつけます。すべての王の中で最も偉大なのは彼です」です。[16]
(iv) Telenpa/phunsepa-Phuntiaha (1360-1480): TelenpaはChongthu王朝の最後の支配者です。この王は、彼の王国のいたるところにスパイ(CID)を飼うことで、あらゆる点で非常に整然と警戒していると言われています。彼は宮廷の弱点と抜け穴と彼らの活動を見ることができた。そのため、彼は「大不平」を意味する「Phunsepa/Phuntiaha」として知られていました。[17]
15.ギテ/グイテ王朝(西暦1017-1087年):
系譜的には、グイテはハオキップ・キプゲン・ドゥンゲル・グイテの血統の頭氏族です。ギテクキ王朝は、西暦1010年代初頭から西暦1870年まで始まりました。[7] 記録された著名なギテ王国と王の中には、マンサム、マンソン、グークホタン@ラジャ・グークタン族が記録されています。
* Mangsum-Simnoi/Chimhnuai(西暦1017-1087):

* マンソン-シムノイ/チムヌアイ(西暦1780-1840年):

*Raja Goukhothang –Simnoi/Chimhnuai (1830-1890 A.D):

*ラジャ・チェンジャパオ・ドゥンゲル-アイサン(Aisan(1850-1919 A.D):チェンジャパオはアイサン領土のクキ・ラジャ[18]です。彼は1917-1919年のクキ蜂起の総指揮者でした。

16.第二時代-コンサイ王朝(西暦1350-1870年):
コンサイはクキ族の主要な氏族です。コンサイ・クキはインドで最も初期の入植者の一人です。コンサイ王国と王朝は紀元前19年初頭にさかのぼります。(C.C 19-70)。コンサイ・クキ王国と王朝の第一時代は、紀元前19-70年に栄えた。第二の時代は西暦1350年から始まり、西暦1870年まで続いた。[7]第二時代のコンサイ氏族の注目すべき記録された王朝は以下です。

* Lenthang-II: Vangai Lhang & Halflong (1350-1417 A.D):

* Mangtinthang- Litan(1500-1580 A.D):
* Mangtinkhup-Molkoi/Muolkawi(1580-1621 A.D):
Mangtinkai@Pakai– Molkoi/Muolkawi(A.10-1870 A.D):

# Enjakhup Khollhou (1870-1919): EnjakhupはKhongsai-Kuki氏族の酋長であり、1917-1919年のKuki Risingの間にKuki軍の副司令官でした。18]

17.タドゥクキ王国と領土:
* Thadou-Khochung(1200 AD); ThadouはSehthaの息子でした。彼は東暦1200年頃、ホチュン地方の王でした。彼の息子たちは後にシンソン王、シトル王、ハオキプ王になりました。

#Vomjamang-Kholen(A1489-1530 A.D):VomjamangはKholenとHenglhangのSingson氏族の酋長でした。この間、シンソン酋長とシトルハウ酋長の間に、彼と彼の人々は152-1528年の間にラムカ、サダールヒルズ、ナガランドに移ったという誤解がありました。7]
# Demlukim-Lungthul(1500 A.D):Demlukimは、Vomjamangにちなんで、Lungthulのもう一人のSingson氏族の酋長でした。この時、ハオキップ族は「エルムン」に定住し、シンソン族の一部が続いているシンソン・シトルフの誤解に避難したと記録されています。
* マンカイ=チャムパイ(1730-1750); マンカイはチャンパイ王国の王でした。彼の領土は877軒の家で構成されていた。マンカイの臣民は、ラルテとタドゥの氏族で構成されていた。877軒の家のうち、300軒はラルテ族に属していた。残りはサドゥへ。[7]
# Khotinmang-Jampi(1750-1820):KhotinmangはJampiのSitlhou氏族の酋長です。彼は当時最も勇敢で裕福なクキ族長の一人でした。[4]
ホーティンカイ-(1820-1880):ホーティンカイは1750-1880年の間に酋長になりました。この酋長には多くの娘がいて、男性の問題はないと言われています。ショーによると、これはシトルハウスに反抗するための呪いかもしれません。罪に気づき、彼はシトル族の酋長ホティンマンに行き、祝福を得て息子をもうらった。[4]
#Thangkhohen-Sangnao(1880-1919):Thangkhohen、Sangnao Chiefは、Raja Ngameingam/Chandra KirtiのSukte Chief Kamhauとの戦いで1000 Kukisを派遣した人でした。4]
# Khotinthang-Jampi(1880-1919):Khotinthang@ KilkhongはJampiのチーフでした。彼は1917-1919年のクキ・ライジングのリーダーの一人でした。[18]
18.ハオキプ王朝(西暦1750-1897年):
ハオキプ氏族の王朝の出現は、17世紀初頭から19世紀後半に始まります。[7]いくつかの記録されたハオキップ氏族の王権と王国は以下です。
* スットマン・ファイレン(1750-1847 AD):スットマン王国の首都はファイレンでした。1820年に亡くなったファイレン王とサイロ王ラルスブンガ(西暦1740-1820)は親しい友人でした。
* Tongkho @ Pache-Chahsat (1830-1897): Tongkho @ PacheはChahsat Haokip-Kuki王国の王でした。首都のチャサットには700軒の家がありました。Tongkho @ Pacheは代理王でした。彼の領土は、現在のウフルル地区から、現在のミャンマー(ビルマ)のチンドウィン上部とホムリン地域まで広がっています。
王国に記録されている著名な村には、ビルマのチャサット、チャトリック、マテジャン、モルノイ、ファイレン、コンカン、プムジャン、プンタ、サイハポーがあります。チャハサット王国は40の村で構成されています。[7]
# Nehlam-Chahsat(1840-1862 A.D):Nehlamは、Chahsat王国の領土内のHaokip氏族の酋長でした。彼は1862年にマニプールのラジャによって殺害され、それぞれラジャと政治エージェントに敬意を表します。4]
# Tintong Haokip- Laijang (1880-1919): Tintong chief of Laijang, Tamenglongは、1917-1919年のKuki Risingの間にKuki Armyの司令官でした。[18]結論:Chongthuと党が「Khul」から出てきた時代は、紀元420-425年の間であると考えられています。これは、レンタン(100-182 A.D)とルンキムがいわゆる上層地球に定住し、彼らが「Khul」から出てきて2つの氏族を見つけたときに修正することができます。4]

「コンサイ・クキ」は「ティムジン」(西暦25〜40年)の後にすでにクルを離れ、そこに王国を設立したと述べることが不可欠です。上記のように、10のコンサイ・クキ王朝は、Chongput@Chongpu(初代王(紀元前19-70年)から最後の王であるマンチンカイ(1810-1870 A.D)まで繁栄しました。

作家はインドのマニプール大学の研究員です。

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Kuki people from B.C 700-1919 A.D

Published on December 16, 2010

By Letkhosei Haokip
Origin: Kuki people are Tibeto-Burman Mongoloid-Jewish ethniccommunity,separated by the three international boundaries of India, Myanmar and Bangladesh. It is believed that the Kukis emerged out from a cave called "Khul"[1] somewhere in central China. The so stated cave is believed to be the present 'Great Wall of China' built by Qin Shi Huangdi during the 17th century.
About 20-25 years back (1987) my elderly paternal grand uncle told me that "His father who had taken from father and great grand-fathers down the generations' that, "Those ancestors emerging from the cave include Chongthu/Songthu ,Vangalpa ,Khupngam and some  clansmen, leaving behind Songja, Noimangpa and others of the group". [2]


According to William Shaw in his book, "The Thadou Kukis", (1929), (op cit),when Chongja's party, following on, found the stone blocking their passage out and after making many attempts gave up and returned to Noimangpa reporting the result'. Pi Nemneh, wife of Songja, cursed Chongthu and party for leaving them at doom in the 'Khul'. It is also told that Songja, Noimangpa and other clansmen of the Manmasi (Manashe[3]) people who were left behind are assimilated with the Chinese and Japanese people.


The names of villages of the time were Noimang, Kholaichal, Khopalva, Khothip, Khomang, Khokanglai and Khokisupi.[4] The period Chongthu and his clansmen come out from 'Khul' is believed to be between 180-230 A.D. This can be rectified by the settlement of Lenthang (100-182 A.D) and  Lunkim in their so called upper earth, by the time Chongthu and party reached the site, after coming out from 'Khul'. It is pertinent to state that, the period between 180-230 A.D has been neither recorded nor the period of Chongthu's emergence from the bowel of the earth or 'Khul' has been indicated.


Kuki-Jewish Origin: One acceptable theory propounded by Dr Milui Lenthang Khuplam, in his book, 'Manmasi Chate Thulhun Kidang Masa: The Wonderful Genealogical Tales of Manmasi'(2005), stated the Kukis to be one of the ten lost tribes of the Jews.[1] In this connection in 1999, Hillel Halkin, a well-known author and journalist, and for many years the Israel correspondent for the 'New York Times' presented Dr. Khuplam a scroll of confirmation that states the Kuki people as descendants of Manmasi (Manasseh), one of the twelve tribes of Israel.[3]

In the year 2001, Lars Goran Svensson of Sweden and 'Sister Angel', his assistant, met with Dr Khuplam. They had come to Manipur for a third time to seek out the lost tribes of Israel in order to bring them back to the 'Promised Land'. [3] In the year 2006-07, 200 Kuki families were taken on batches to Israel.[5]
Course of Migration: According to history, the Kuki-Manmasi (Manashe) people with other tribes of Israel were exiled to Assyria in 722 BC. Babylon conquered Assyria in 607 BC. Syria was later conquered by Persia in 457 BC. Alexander the Great of Greece conquered Persia in 331 BC.[6] It was during this period that the Kuki-Manmasi people were deported from Persia to Afghanistan and other places. Throughout this entire period, their 'Savun Lekhajol' or 'Torah Scroll' was with them under the possession of 'Thempu' [priest(s)] and 'Lamkai Pipu' [elder(s)].
From Afghanistan their migration continued eastward till reaching Tibetan-Chinese border. Some of the tribesmen remained back at the Bay of Bengal. From there the adventurous groups continued to wander following the course of Wei River, and reached China. The Kuki-Manmasis settled there at about 231 BC.[6]
Historical Chronology of Kuki People from B.C 300 to 01 A.D. is briefly substantiated as under. There is no detailed and chronologically recorded document. Little information found from different books by different writers at different period states that the Kuki-Manmasi people lived in Yunnan province during 300-200 B.C period. Yunnan at that time was not a territory of China. Some of the known Manmasi chieftains are Naman (Namin), Nul/ Nur and Lhandoh/ Thlanrawk.[7]
1. B.C 300-200 Period: Some of the prominent Manmasi Kuki villages, bearing the present day indigenous names are Injang, Lunglen, Lungten/Lungtian, Mongga-lung/ Maungalung, Phaijang, Selkul/ Seipui, Thenjang and Thenchung etc. The names of their chiefs and chieftains of the period are Zosua/Joshua (Zosanga), Thokpu and Khangpa.[8]
2. Khangpa (B.C 220-200): Khangpa was their most powerful and influential chieftain. The period between 270-250 B.C, witnessed hostility among the various Chou, Misho, Mao and Hans dynasties. Feeling unsecured, the Manmasi Kuki people shifted their settlement from Yunan province to Central China. The Chinese called Manmasi Kuki people as 'Khang'.[9]
3. Benglam (Chhura) Era (B.C 201-131): During this period, there is nothing much to highlight about this people. The significant event worth mentioning is about their chieftain called Benglam. Benglam possessed a magical power to hypnotise people. He was in love with a Mishmi girl. The parents of the girl did not consent his proposal to marry their daughter. His two comrades 'Douvan-ngul' and 'Douvanthang' co-operated him to marry her. Even today, the stories and fables about this ruler is being narrated and tld to children. There was a rivalry between the Mons and Manmasi Kukis during this period.[7]
4. Songkho-on (Chawngkhum) Era (B.C 140-101): This era is the period of their settlement in Thakthing region and Irrawady river valley. The most powerful chieftain was Songkho-on.[10] During this period, some clansmen travel to Arakan region and some of them into Chinhills.
5. Mopung Era (B.C 100-50): Mopung became the most powerful chieftain after the death of Dangsa. The Shans continued to wage war against them even in their new settlement at Molpi. So they continued to travel further. Travelling to the most southern part and founded a new settlement in the Chindwin valley. They called this new location, 'Bolkho',[11] (meaning swampy village).

6. Dangsa Period (B.C 70): After the death of Songkho-on, Dangsa emerged as the strongest chief. 'Songsang' was their biggest village and centre of the period. The Shans attacked and captured Songsang. The Manmasi Kukis went southward to find a new location. They settled in a place called 'Molpi',[12] (meaning, huge hill).

7. Tamlop (B.C 60-10 A.D): Tamlop was their chieftain at Buolkho during 60-10 B.C. During this period, the Sijangs were famous for their blacksmithy.[13] During Tamlop's era, a certain chieftain was said to be very rich, who was stated to have meal in golden plate.[7]

Historical Chronology of Kuki People from 01-1919 A.D (Emergence of Kuki Kings and Kingdoms):
The era of chieftainship has come to an end and the emergence of small kingdoms started taking its root from A.D period onwards. Some of the available recorded kingdoms and kings of the Kuki-Manmasi people are briefly chronologised as under.


1. Mangthangson (A.D 1-20): Mangthang was from Molcham. He was the most prominent Kuki Manmasi king of the period. Other prominent chieftainships of the period in and around Molcham are Galpi, Molpi, Molcham, Mangsaphai, Sikibung, Sipibung, Chonjolbung, Chalon, Sangthei, Jangtunlui, Sijol, Bungjol, Lapuphai, Kungbulbung, Hansebung, Phabanthra, Moirangkhom and Khambikhal etc, (The Marings by R.K Das).

2. Chongphut (B.C 19-70): The next king to come in power was Chongphut. Nothing much is known about this chieftain. Chongphut's territory comprised of Chindwin valley and its contagious regions. His capital was located at 'Bolkho', [7] in the Chindwin valley.
3. Thimzin (Total Darkness),(25-40 A.D): The period of 'Thimzing' is believed to be between A.D. 25-40. This unusual total darkness befell humanity for consecutive 7 days and 7 nights. There was shortage of dry firewood and other daily essential items. The interesting thing said about the unusual event was that the ghosts (spirits) of the dead visit human beings. It was also said that whoever doze were dying. In order to keep their eyes widely opened (not doze), they used to insert a bamboo-chip between the eyes to keep the eyes widely opened.[2]
The clansmen gathered together at the house of the chieftain and sang together. The singers as well as the 'Khongsai/Khongbeng'(drummers), party were said to be very melodious. It is from that period that those drummer groups came to be known as 'Khongsai' (meaning drummers or drum beaters). The song they sang goes as, "Kachung'ah thimpi ajinge, Jaitha nem in lhavai inge; Akhu meiloijing abang e, Chungleng arvan a bom e, Daidona tha daikom e, Jangsel bang kahung soh e, Sel-hon kilip silsel e, leilong hon jai kasa e".[2]

Its free translation goes as, "Darkness befall upon me; Disgustingly I am discouraged, The darkness look like a heap of clouds, covered by a heap of dark clouds, The spirit of toleration diminishes, Like a Yak I exclaimed, A pack of shivering Yaks, we sang a group chorus". Some people have died of the unusual darkness. By this time Chongphut's wife bored him a son, whom he named as Sinson.[7]
4. Sinson/Sinsuon (60-110 A.D): Sinson was the eldest son of Chongphut. He had shifted from Bolkho to Sakhijang, alongwith his people. There were 11 villages with 952 houses. His sons are Lunkim, Lenthang, Thangngeo and Changsan.[7]
5. Lenthang (100-182 A.D): After the death of Sinson, the second son, Lenthang took up the responsibility of kingship. Lenthang, though younger, was the king of about 20 big villages. All other brothers too founded new villages and became chiefs. Lenthang's two sons are Songte and Telien. Telien's kingship was succeeded by his son Thangneu.[7]
6. Thangneu (230 A.D): Thangneu was the most prominent king of the period. His capital was at Sijang. He left Sijang accompanied by some of his subjects to Arakan to find more suitable area for settlement.[14] Some of the villagers remained back in the village.
7. Vumjang (254 A.D): Vumjang was the son of Thangneu (230 AD) and grandson of Telien, the second son of Lenthang (100-182 AD). During this period, it was said that an extra ordinary human with half human, half lion form, terrorized human beings. Vumjang had a son, whom he named as Sholun.[7]
8. Sholun (317 A.D): Sholun was another chief to come in power. He was the son of Vumjang (254 AD). Sholun's kingship covered about 13 large villages.[7] He was an excellent magician, as his father.
9. Thangvum (370-421 A.D): Thangvum is the great grandson of Sholun (317 AD). His empire covered 27 villages. The capital was at Sijangbul.[16]
A Tabulation Chart showing Khongsai-Kuki Dynasty (B.C 19-317 AD):
10. Kuki Kingdom of Taguong & Agaltala (A.D 80 & 200):
(i) Khupling (80 A.D) Taguong Kuki Kingdom (Chittagong)-: During 80 A.D Khupling was the king of Taguong kingdom. His ruled over 27 big villages. There were another 12[7] different kingdoms in Chittagong, during the period. At that time, this ethnic Kuki people were called as Pong or poi by other kingdoms.
(ii) Neitholla/Neithawthla (200 A.D) Agaltala Kuki Kingdom (Tripura): In the meantime, there emerged the kingship of Neitholla at Agaltala (Agartala). This king was said to be very rich, possessing large number of Mithuns and other household assets. His kingdom extended over an area of 7000 square miles.[7]
11. Hangsai Kuki Kingdom (401-480 A.D): Hangsai was an expert magician and the most notable Kuki King of the period. His capital was at Chinbok. He was a well known rich king of the time. His kingdom covered a large area of Chindwin valley up to some portion of present day China, in the north.[7]
12. Galngam Kingship (470-573 A.D): Galngam was more or less the comtemporary rival chieftain of Hangsai (401-480). Galngam on his bewitching magical mantra married Hangsai's daughter. He later assassinated Hangsai, his in-law-father through the same mantra. Galngam occupied the kingship of Hangsai. He further extended his kingdom up to 'Saihaphoh' of upper Chindwin.[7]
13. Jamdil/Lamdil (1000 A.D):Jamdil was the Kuki king during 1000 A.D. He is said to be very robust and strong. His kingdom comprised of 700 houses.[7] Except this, nothing much about this king is available.
14. Chongthu Dynasty:
(i) Lelse/Chongthu – Lendou Era (920-970 A.D): Lelse (Lersi) and brother was an orphan, staying at the house of their chief named Lawnkhara, a Lusei chieftain. Lelse was an obedient, sincere, polite and faithful person, since his boyhood. He was serving selflessly his ailing mistress, Cherchawngi wife of Lawnkhara. At the time of attaining maturity, luck favoured him that he became a chieftain of Chinbok.[7] Lelse became a famous chieftain.

At his celebration of success, 20 numbers of Mithun were slaughtered to feed his subjects. Large amount of food surplus became rotted (Athu, A-ui) that he got the new name, Chongthu, meaning 'Rotten/Rotted Celebrity'. Chongthu's territory covers an area of 40,000 square miles.[7] The literal meaning of 'Lelse' is distorted basket. Being an orphan, this name (Lelse) was given to mark his misfortune. This was a practice of Kuki Manmasis in olden days.
(ii) Chon-mang (1134-1205 A.D): Chongthu was succeeded by his son Prince Chonmang. King Chonmang's territory covered the present Chittagong hill tracts, Mizoram, Tripura and Cachar hills. His three Sub-Capitals are Khampat (Burma), Champhai (Mizoram) and Vanlaiphai (Tripura-Chittagong). The main capital Chinbok, of his father's regime remained unchanged. [9]
(iii) Pamang (1278-1340 A.D): Prince Pamang, the son of King Chonmang came to the throne by 1278, after his father. He improved the systems of governance of his kingdom in every respect. Every Kuki princely states and kingdoms of the time offered him annual obligatory taxes. He was said to be the greatest Kuki king of the time. A song in praise of Pamang's kingdom goes as, "Pamang's shopping complex rushes hither thither; Greatest is he of the kings of all".  [16]
(iv) Telenpa/phunsepa- Phuntiaha (1360-1480): Telenpa is the last ruler of Chongthu dynasty. This king is said to be very orderly in every respect and alert by keeping spies (CID) all over his kingdom. He could see the weaknesses and loopholes of his courtiers and their activities. As such he was known as "Phunsepa/ Phuntiaha", meaning 'Great Grumbler'. [17]
15. Guite/Nguite Dynasty (1017-1087 A.D):
Genealogically, Guite is the head clan of Haokip-Kipgen-Doungel-Guite lineage. The Guite-Kuki dynasty started from early 1010s A.D to 1870 A.D. [7] Some of the recorded prominent Guite Kingdom and Kings are Mangsum, Mangson and Goukhothang @ Raja Goukhothang.
* Mangsum- Simnoi/Chimhnuai (1017-1087 A.D):

* Mangson –  Simnoi/Chimhnuai (1780-1840 A.D):

*Raja Goukhothang –Simnoi/Chimhnuai (1830-1890 A.D):

*Raja Chengjapao Doungel – Aisan (1850-1919 A.D: Chengjapao is the Kuki Rajah [18] of Aisan territory. He was the overall leader of the Kuki Rising 1917-1919.

16. Second Era- Khongsai Dynasty (A.D 1350-1870):
Khongsais are the leading clans of Kuki people. Khongsai-Kukis are one of the earliest settlers in India. Khongsai Kingdom and dynasty dates back to early 19 B.C. (Chongphut B.C 19-70). The first Era of Khongsai-Kuki Kingdom and dynasty flourished during 19-70 B.C. The second era started from 1350 A.D and lasted by 1870 A.D.[7] The notable recorded dynasties of the Khongsai clansmen in the second era are as under.

* Lenthang-II: Vangai Lhang & Halflong (1350-1417 A.D):

* Mangtinthang- Litan (1500-1580 A.D):
* Mangtinkhup- Molkoi/ Muolkawi (1580-1621 A.D):
* Mangtinkai@Pakai– Molkoi/ Muolkawi (1810-1870 A.D):

# Enjakhup Khollhou (1870-1919): Enjakhup was a Khongsai-Kuki clansmen chieftain, who was the Deputy Chief-in-Command of Kuki Army during the Kuki Rising 1917-1919.[18]

17. Thadou-Kuki Kingdom and Territories:
* Thadou- Khochung (1200 A.D); Thadou was the son of Sehtha. He was the king of Khochung territory around 1200 A.D. His sons later on became Singson kings, Sitlhou Kings and Haokip kings.

# Vomjamang- Kholen (1489-1530 A.D): Vomjamang was a Singson clansmen chief of Kholen and Henglhang. During this period, there was a misunderstanding between Singson chiefs and Sitlhou Chiefs that he and his people had shifted to Lamka, Sadar Hills and Nagaland between 152-1528.[7]
#  Demlukim- Lungthul (1500 A.D): Demlukim was another Singson clansmen  chieftain of Lungthul, after Vomjamang. It is recorded that at this time, the Haokip clansmen had settled at 'Elmun', where some of the Singson clansmen took refuge in the continuing Singson-Sitlhou misunderstanding.
* Mangkhai-Champhai (1730-1750); Mangkhai was the king of Champhai kingdom. His territory comprised of 877 houses. The subjects of Mangkhai were composed of Ralte and Thadou clansmen tribes. Out of 877 houses, 300 belonged to the Ralte tribe. The remaining to Thadou.[7]
# Khotinmang-Jampi (1750-1820): Khotinmang is a Sitlhou clansmen chief of Jampi. He was one of the courageous and richest Kuki chiefs of the period.[4]
Khotinkai- (1820-1880): Khotinkai became a chief during 1750-1880 A.D. This chief is stated to have many daughters and no male issue. This according to Shaw, might be a curse for revolting the Sitlhous. Realising the sin, he went to the Sitlhou chief Khotinmang, getting blessing and got a son.[4]
# Thangkhohen-Sangnao (1880-1919): Thangkhohen, Sangnao Chief was the one who sent 1000 Kukis to help Raja Ngameingam/ Chandra Kirti in the latter's war against the Sukte Chief, Kamhau.[4]
#  Khotinthang-Jampi (1880-1919): Khotinthang@ Kilkhong was the chief of Jampi. He was one of the leaders of Kuki Rising 1917-1919.[18]
18. Haokip Dynasty (1750-1897 A.D):
The emergence of Haokip clansmen's dynasty starts from early 17th to the late 19th centuries.[7] Some recorded  Haokip clansmen kingship and Kingdom are as under.
* Sutmang-Phaileng (1750-1847 A.D): The Kingdom of Sutmang had its capital at Phaileng. The Phaileng king and Sailo king Lalsavunga (1740-1820 AD), who died in 1820, were closed friends.
* Tongkho @ Pache-Chahsat (1830-1897): Tongkho @ Pache was the King of Chahsat Haokip-Kuki kingdom. Chahsat, the capital had 700 houses. Tongkho @ Pache was the deputed king. His territory extended from the present day Ukhrul district up to upper Chindwin and Homlin region in the present day Myanmar (Burma).
Some of the recorded prominent villages of the kingdom are Chahsat, Chatrik, Matejang and Molnoi, Phai-len, Khongkang, Pumjang , Phungtha and Saihaphoh of Burma. Chahsat Kingdom comprised of 40 villages. [7]
# Nehlam-Chahsat(1840-1862 A.D):  Nehlam was a Haokip clansmen chieftain, within the territory of Chahsat kingdom. He was murdered by the Raja of Manipur in 1862, while going to pay his respects to the Raja and the Political Agent respectively.[4]
# Tintong Haokip- Laijang (1880-1919): Tintong  chief of Laijang, Tamenglong was the Chief-in-Command of the Kuki Army  during Kuki Rising 1917-1919.[18]Conclusion: The period, Chongthu and party come out from 'Khul' is believed to be between 420-425 A.D. This can be rectified by the settlement of Lenthang (100-182 A.D) and  Lunkim in their so called upper earth, when they emerged out from 'Khul' and found the two clansmen.[4]

It is imperative to state that the 'Khongsai Kukis" have already left Khul after 'Thimzin' (25-40 A.D) and set up their kingdoms there.The ten Khongsai-Kuki dynasties, as had already mentioned above, have flourished from Chongphut@Chongpu (the first king (B.C 19-70) to the last king, Mangtinkai (1810-1870 A.D).

The writer is a reseach scholar at Manipur University, India.

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